سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تصویر ابرار در آیینه قران

در دو شماره گذشته از تصویرسازى به عنوان نوعى بیان سخن گفتیم و در آغاز با نگاهى به آیات سوره مبارکه انسان به بررسى تصاویرى از ایمان و عملکرد ابرار، و ارائه الگوى عملى ایثار، خاندان پاک پیامبر(ص) پرداختیم. سپس با نگرشى جدید در این آیات به سیر تکاملى معرفت و قرب انسان نیکوکار به معبود در طى سه مرحله اشاره داشتیم که در مرحله اول حرکت انسان صالح به نوشیدن پیوسته جام هاى شراب کافور به نشان صبر و ملایمت و سپس آثار و ادامه این تلاش به شکافتن و جارى کردن چشمه که نمود عینى از جوشش و نوآورى و حیات است تصویرسازى و در مرحله دوم ادامه این روند به دریافت شراب زنجبیل به نشان و شور و حرارت عشق به معبود همراه با جلوه هاى زیبایى از نعمت هاى بهشتى با توجه به ظرفیت وجودى و قابلیت هاى هر کس و بالاخره به چشمه سلسبیل رسیدیم و اینک ادامه مطلب:

در مرحله سوم و در ادامه آیات این سوره مبارکه گزارش هاى تصویرى چنان بدیع و دل انگیزى از این بزم بهشتى به تصویر درآمده که شور و شوقى فزاینده مى آفریند و دل به هواى کوى دوست تا اوج ملکوت پر مى کشد. ابتدا سخن از جوانانى است در نهایت زیبایى و طراوت دائمى که خدمت و پذیرایى نیکوکاران را بر عهده دارند، تو گویى در فضایى که آنان خدمت مى کنند مروارید نثار کرده و در هر طرف پراکنده اند. اما سؤال این جاست که علاوه بر بهشت برین آیا مى توان این مرواریدهاى درخشان را تمثیلى از فرشتگانى دانست که در بزم خلوتکده عبادت هاى شبانه و یا تلاش هاى روزانه به خدمت و یارى نیکوکاران مشغولند! خداوند خود فرموده اند: آنان که به ربوبیت پروردگارشان اللّه ایمان آوردند و در این راه پایدارى و استقامت ورزیدند فرشتگان را براى تقویت و پشت گرمى آنان مى فرستیم و در دنیا و آخرت دوستى و همراهى شان را به عهده دارند. البته خدا خود بهتر مى داند.

سپس در یک نمایش کلى از این مهمانى و پذیرایى و جاه و جلال روى سخن مستقیما به پیامبر و نیکوکاران کرده و مى فرمایند: هنگامى که تو نگاه مى کنى آنجا نعمت هاى بى شمار و سلطنتى بزرگ مى بینى. (انسان، آیه 20) گویى با این تصاویر کلى و با جلوه شکوه و عظمت آن نعمت هاى رنگارنگ مشتاقان کوى دوست را براى شرکت در این بزم شاهانه مهیا ساخته و با تصاویرى دیدنى لباس هاى ابریشمى و حریر پرنیان بر قد و بالاى آنان پوشانده و با دستبندهاى نقره اى شفاف و بلورین آنها را آراسته و مهیاى دیدار دوست مى سازد.

آرى آن ربّ رحیمى که تاکنون هدایت رشد و تکامل نیکوکاران را برعهده داشته اکنون پذیرایى از عاشق و شیدا را به اوج اعلى رسانده و در نورباران فیض رحمت بى پایانش خود ساقى است و با دست قدرت خود بدون واسطه از شراب طهورشان مى نوشانند و سرمست جلال و جمال خود مى سازند؛ و این شراب طهور کوثرى پاک و پاک کننده است که جان ها را مى شوید و روح ها را پاکیزه مى گرداند تا سراسر وجود آنان را از همه چیز، جز یاد و عشق معبود و محبوب پاک سازد. در شرح و توجیه این نور باران فیض، باریتعالى با نیکوکاران چنین سخن مى گویند: این پاداش شما بود و این هم از نیکى و پاکى شما و در جهت قدردانى و سپاسگزارى از تلاش و رنجى است که در طلب رضاى معبود خود بدون چشمداشت به اجر و مزد تحمل کردند. البته خداى شکور هرگز نیکى را بدون پاسخ نمى گذارد.

آنها که نیکى و خیر را چون نیکى و خیر است انجام دادند، آنها که انتظار قدردانى و تشکر از کسى نداشتند. آنها که با جام هاى شراب کافور به سرچشمه آن رسیدند و باقیات و صالحاتى دائمى و پیوسته از خود به جاى گذاشتند و آنها که با شور و شوق فناى اللّه شدند اکنون مورد تقدیر پروردگار شکورند و به آنان باید گفت: اینک خوشا حال شما و گواراى جان شما، خوشا عاقبت نیکویتان. امید که در شماره آینده ادامه این مطلب را پى گیریم.
» نظر